Otomobil Bağımlılığına Karşı Bir Kentsel Ulaşım Türü Olarak Bisiklet: İyi Uygulamaların Analizi


Erçetin C.

Trafik Güvenliğinde Yeni yaklaşımlar, Şenol YAPRAK, Editör, Polis Akademisi yayınları, Ankara, ss.85-132, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Polis Akademisi yayınları
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.85-132
  • Editörler: Şenol YAPRAK, Editör
  • Polis Akademisi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, kent içi ulaşımda artan otomobil bağımlılığının çevresel, ekonomik ve sosyal boyutlardaki olumsuz etkilerini tartışmakta ve bisikletli ulaşımın bu sorunlara yönelik sürdürülebilir bir çözüm olarak nasıl geliştirilebileceğini analiz etmektedir. Araştırma, motorlu taşıtlara dayalı ulaşım sistemlerinin neden olduğu trafik yoğunluğu, hava kirliliği, enerji bağımlılığı, sosyo-ekonomik eşitsizlikler ve kentsel alanların işlevsizleşmesi gibi çok katmanlı sorunlara dikkat çekmektedir.

Çalışmada, özellikle bisikletli ulaşımın kentlerdeki sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmada kritik bir araç olduğu vurgulanmaktadır. Bisiklet kullanımının çevresel etkileri (karbon emisyonlarının azaltılması, enerji tasarrufu), ekonomik katkıları (düşük ulaşım maliyetleri, altyapı verimliliği) ve sosyal faydaları (erişilebilirliğin artması, yaşam kalitesinin yükselmesi) ayrıntılı bir şekilde ele alınmaktadır. Bisikletin motorlu taşıtlara kıyasla çok daha düşük çevresel maliyetlere sahip olduğu tablolar ve verilerle desteklenmiştir.

Araştırmada, Amsterdam, Kopenhag, Münih, Paris, Montreal ve Ankara gibi çeşitli şehirlerin başarılı bisikletli ulaşım örnekleri incelenmiş; bu şehirlerdeki tarihsel gelişim süreçleri, uygulanan stratejik planlar, bisiklet altyapı projeleri ve kamu politikaları karşılaştırmalı bir perspektifle analiz edilmiştir. Örneğin, Amsterdam’da “Stop de Kindermoord” hareketi, Kopenhag’da “Car-Free Sunday” uygulamaları ve Paris’te pandemi döneminde hayata geçirilen “pop-up bisiklet yolları” gibi kritik müdahale örnekleri üzerinden politika değişimlerinin etkisi gösterilmiştir.

Özellikle Ankara örneği üzerinden, Türkiye'deki bisikletli ulaşım politikalarının henüz erken bir aşamada olduğu, ancak son yıllarda gerçekleştirilen “Ankara Bisiklet Master Planı”, elektrikli bisiklet paylaşım sistemleri ve yeni bisiklet yolları projeleriyle önemli adımlar atılmaya başlandığı ortaya konmuştur. Türkiye'de bisiklet kültürünün gelişmesi için gerekli olan temel faktörler arasında; bisiklet altyapısının yaygınlaştırılması, yasal düzenlemelerin güçlendirilmesi, otomobil kullanımını sınırlayıcı politikaların uygulanması ve toplumsal farkındalık artırıcı çalışmaların önemi vurgulanmıştır.

Sonuç bölümünde, sürdürülebilir kent ulaşımına geçişte bisikletin merkezi rolü üzerinde durulmakta; Türkiye'de bisikletli ulaşımın gelişimi için çok boyutlu politika önerileri sunulmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın, kent içi ulaşım planlamasında çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirlik perspektifini merkeze alan bütüncül bir yaklaşımı teşvik ettiği söylenebilir.

This study discusses the negative environmental, economic and social impacts of increasing automobile dependency in urban transportation and analyzes how cycling can be developed as a sustainable solution to these problems. The research draws attention to the multi-layered problems caused by motorized vehicle-based transportation systems such as traffic congestion, air pollution, energy dependency, socio-economic inequalities and dysfunctionalization of urban areas.

The study emphasizes that cycling in particular is a critical tool for achieving sustainability goals in cities. The environmental impacts (reduced carbon emissions, energy savings), economic contributions (lower transportation costs, infrastructure efficiency) and social benefits (increased accessibility, improved quality of life) of cycling are discussed in detail. The fact that cycling has much lower environmental costs compared to motorized vehicles is supported by tables and data.

In the study, successful cycling examples from various cities such as Amsterdam, Copenhagen, Munich, Paris, Montreal and Ankara are examined and their historical development processes, strategic plans, cycling infrastructure projects and public policies are analyzed in a comparative perspective. For example, the impact of policy changes is demonstrated through critical intervention examples such as the "Stop de Kindermoord" movement in Amsterdam, "Car-Free Sunday" practices in Copenhagen, and "pop-up bike lanes" implemented during the pandemic in Paris.

Particularly in the case of Ankara, it is shown that cycling policies in Turkey are still at an early stage, but important steps have been taken in recent years with the "Ankara Bicycle Master Plan", electric bike sharing systems and new bike lane projects. The importance of expanding bicycle infrastructure, strengthening legal regulations, implementing policies to limit automobile use and raising public awareness are emphasized as the main factors required for the development of a bicycle culture in Turkey.

In the conclusion, the central role of cycling in the transition to sustainable urban transportation is emphasized and multidimensional policy recommendations are presented for the development of cycling in Turkey. In this context, it can be said that the study encourages a holistic approach to urban transportation planning that focuses on environmental, economic and social sustainability perspectives.