Tehlikeli Araç Kullanma: Kamuda Çalışan Şoförlerin Emniyet Kemeri Kullanımı


DEMİRKOL İ. C., TOSUN H., YÜKSEL Y.

Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.15, sa.2, ss.139-152, 2015 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.139-152
  • Polis Akademisi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmanın amacı değişik koşullarda emniyet ke- meri kullanımına etki eden faktörleri incelemektir. Sürücülerin emniyet kemeri kullanımı ile ilgili belirt- miş oldukları tutumlar ile çeşitli davranış ve tutumları incelenerek her ne kadar jandarma ve polis emniyet kemeri kontrolü yapsa da bazı sürücülerin neden em- niyet kemeri kullanmadıkları anlaşılmaya çalışılmıştır. Sonuçlar, emniyet kemeri ve trafik güvenliğiyle ilgili programları takip eden ve trafikte daha az heyecan arayan kişilerin daha büyük olasılıkla emniyet keme- ri kullandıklarını göstermiştir. Bununla birlikte, katı- lımcıların saldırgan tutumları ve polis ve kameraların varlığı da katılımcıların bazı şartlarda emniyet kemeri kullanmalarına yol açtığını göstermiştir. Ancak, sonuç- lar sürücülerin kaza geçirme ile ilgili algılarının em- niyet kemeri kullanmalarına bir etkisinin olmadığını göstermiştir.
The aim of this study is to examine the factors affecting drivers seat belt use behaviors in different conditions. Drivers self-reported seat belt use attitudes and beha- vioral and situational factors were examined to un- derstand why some drivers do not wear seat belts; even though a mandatory seat belt law is enforced by police and gendarmerie. The results indicate that drivers who attend seminars, watch programs related to traffic sa- fety on media and have lower sense of sensation seeking are more likely to wear seat belt. Further, participantssense of aggressiveness and presence of police and ca- mera are found significant factor affecting drivers seat belt use in specific driving conditions. However, the result indicated that drivers risk perception regarding likelihood of being involved in traffic crashes is not re- lated to seat belt use attitudes.