Güvenlik güçlerinin toplantı ve örgütlenme özgürlüğü : Uluslararası hukuk ve ülkemizdeki uygulama


ARICAN M.

Uluslararası Hukuk ve Politika, vol.5, no.19, pp.39-69, 2009 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 5 Issue: 19
  • Publication Date: 2009
  • Journal Name: Uluslararası Hukuk ve Politika
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.39-69
  • Police Academy Affiliated: Yes

Abstract

Bugüne kadar güvenlik güçlerinin demokratikleşmesi konusunda birçok tartısma yürütülmüş, çalısmalar gerçeklestirilmiş olmasına karşın, güvenlik güçlerinin de demokratik haklarının olabileceği konusu uzunca bir süre ihmal edilmistir. Hâlbuki diger meslek mensupları gibi, güvenlik güçleri mensuplarının da kendi mesleklerinden kaynaklanan birtakım sıkıntı ve zorlukları bulunmaktadır ve zaman zaman bu sıkıntıların dısa yansıdıgı görülmektedir. Nitekim 2000 yılında, iki meslektaşlarının teröristlerce İstanbul’un göbeginde şehit edilmesi üzerine, çevik kuvvet polisi tarafından basta İstanbul olmak üzere ülkenin değişik yerlerinde birtakım protesto gösterileri düzenlenmistir. Bu gösteriler o günkü konjonktürde hükümet kanadı dâhil olmak üzere birçok kesimin tepkisini çekmis; konu günlerce medyanın gündeminden düsmemistir. Protesto eylemlerine karısan polisler hakkında açılan davaların temyiz incelemesi sonucunda Yargıtay, gösterilere karısan polislerin demokratik haklarını kullandıklarını kabul ederek verilen mahkûmiyet kararlarını bozmuştur. Yargıtay kararı, elestiriye açık olmakla birlikte, kolluk güçlerinin de demokratik haklardan istifade edebileceklerini göstermesi açısından büyük önem tasımaktadır. Ülkemizdeki mevcut mevzuata göre güvenlik güçleri mensuplarının toplantı ve örgütlenme özgürlügünden yararlanabilmeleri söz konusu degildir. Avrupa insan Hakları Sözlesmesi ve Birlesmis Milletler Medeni ve Siyasi Haklar Sözlesmesi, güvenlik güçlerinin toplantı ve örgütlenme özgürlügünden yararlanmasına mesru sınırlamalar getirilebilecegini kabul etmekle birlikte; bu hakların yok sayılmasını öngörmemektedir. Ülkemizdeki güvenlik güçleri bakımından, giydikleri üniforma ve tasıdıkları sorumluluk dikkate alındıgında toplantı özgürlügünün sınırlanmasından yana olmakla birlikte; dernek kurma, kurulan derneklere üye olma veya sendika ve sendika benzeri mesleki birlikler kurma, kurulan birliklere üye olma açısından güvenlik güçlerinin de uluslararası belgelerce kabul edilmis örgütlenme özgürlügünden yararlandırılması gerektigini düsünmekteyiz. Avrupa Birligi Müktesebatına uyum kapsamında yakın gelecekte konunun gündeme gelmesi kuvvetle muhtemel olup; böyle bir dıs baskıya maruz kalmadan ülkemiz kosullarına uygun bir çözüm üreterek örgütlenme özgürlüğünün sınırlarını güvenlik güçlerini de kapsayacak sekilde genisletmek demokratiklesme konusundaki samimiyetimizi ortaya koyacaktır.