The role conflict of physical education and sport teachers in Turkey: Teaching or coaching?


Fakazlı A. E., İlhan E. L.

Journal of Human Sciences, cilt.18, sa.1, ss.48-66, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.14687/jhs.v18i1.6112
  • Dergi Adı: Journal of Human Sciences
  • Sayfa Sayıları: ss.48-66
  • Polis Akademisi Adresli: Hayır

Özet

Physical education (PE) teachers in Turkey fulfill the coaching role within school sports activities in addition to teaching roles. However, coaching and teaching are different professional fields. In this regard, it is estimated that PE teachers experience role conflicts in the current system. The present study aimed to evaluate the role conflict situation from different perspectives in accordance with the opinions of the PE teachers. Six PE teachers, three female and three males, voluntarily participated in the study. In order to examine the role conflict in depth and to explain this situation better, the research was designed as phenomenology in qualitative research method A semi-structured interview form prepared by the researchers was used as a data collection tool. In the analysis of the data obtained, content analysis method was used to make objective and systematic inferences. The study yielded the outcome that especially young PE teachers had a role conflict and that they were negatively affected by this situation. PE teachers with a high level of sportive background stated that they felt closer to the coaching role than the teaching role. Finally, all PE teachers who participated in the study emphasized that coach support was very important in this process. They also reported that they could not spare time for their families and relatives due to high training hours and that they experienced physical and mental fatigue.   Özet Türkiye’de beden eğitimi (BE) öğretmenleri öğretmenlik rollerinin yanında okul sporları faaliyetleri kapsamında antrenörlük rolünü de yerine getirmektedirler. Ancak antrenörlük ve öğretmenlik birbirinden farklı mesleki alanlardır. Bu kapsamda, BE öğretmenlerinin mevcut sistem içerisinde rol çatışması yaşadıkları öngörülmüştür. Bu araştırmada, rol çatışması durumunun Türkiye’deki BE öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda farklı açılardan değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya üç kadın, üç erkek olmak üzere toplamda altı BE öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Araştırma, rol çatışması durumunu derinlemesine incelemek ve bu durumu daha iyi açıklamak amacıyla nitel araştırma yönteminde fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, objektif ve sistematik çıkarımlar yapmak amacıyla içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, özellikle genç BE öğretmenlerinin bu durumdan olumsuz etkilendikleri ve rol çatışması yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Üst düzey sportif geçmişe sahip BE öğretmenleri öğretmenlik rolüne kıyasla antrenörlük rolüne kendilerini daha yakın hissettiklerini belirtmişlerdir. Son olarak, araştırmaya katılan tüm BE öğretmenleri yüksek antrenman saatleri sebebiyle aile ve yakınlarına vakit ayıramadıkları, fiziksel ve zihinsel anlamda yorgunluk yaşadıklarını ifade ederek, antrenör desteğinin bu süreçte oldukça önemli olduğunu vurgulamışlardır.