ECER 2025: Theme: Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives, Belgrade, Sırbistan, 9 - 12 Eylül 2025, ss.1-2, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmanın amacı, ilk kuşak öğrencilerin yükseköğretim deneyimlerinde sosyal ve kültürel sermayenin rolünü incelemektir. Araştırmada öncelikle, öğrencilerin sahip oldukları sermaye ile akademik başarıları arasındaki ilişki, kurumsal aktörlerin bu başarı üzerindeki etkisi ve düşük ile yüksek sermayeye sahip öğrencilerin yükseköğretim deneyimleri ve beklentileri arasındaki farklılıklar ele alınmıştır. Ayrıca, başarılı ilk kuşak öğrencilerin güdülerinin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir.
Elde edilen bulgulara göre, ebeveynlerin eğitim geçmişi öğrencilerin yükseköğretim deneyimlerinde ve gelecek beklentilerinde önemli bir belirleyici unsur olarak öne çıkmaktadır. Eğitim düzeyi yüksek ebeveynler kurumsal aktör işlevi görürken, ilk kuşak öğrenciler açısından bu rol çoğunlukla akranlar, kardeşler, öğretmenler ve kurum tarafından üstlenilmektedir. Araştırmada sosyal sermayeden kaynaklanan eşitsizliklerin yaygın olarak dile getirildiği; bursların ve staj olanaklarının ise öğrencilerin sermayelerine önemli katkılar sağladığı görülmüştür. Son olarak, hedeflere ulaşma arzusu, azim ve finansal özgürlük, öğrencileri motive eden temel unsurlar olarak belirlenmiştir.
The purpose of the study was to investigate the role
of social and cultural capital in first-generation students’ higher education
experiences. First, the relationship between these students’ capital and their
achievement, the role of institutional agents on their achievement and how
students with low and high capital differ in their higher educational
experiences and their aspirations were explored. Then, the motives of
successful first-generation students were aimed to be examined. According to
the results, parents’ educational background was quite important in students’
higher education experiences and their aspirations. While high-educated parents
acted as institutional agents, first-generation students had their peers,
siblings, teachers, and the institution as their agents. Inequalities due to
social capital were mostly reported, and scholarships and internships
contributed to those students’ capital. Lastly, achieving goals, perseverance,
and financial freedom were the main reasons motivating these students.