İlk Kuşak Öğrenciler Yükseköğretimde Nasıl Başarılı Olurlar? Sosyal ve Kültürel Sermayenin Rolü


Tütüncü Saka N.

ECER 2025: Theme: Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives, Belgrade, Sırbistan, 9 - 12 Eylül 2025, ss.1-2, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Belgrade
  • Basıldığı Ülke: Sırbistan
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Polis Akademisi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, ilk kuşak öğrencilerin yükseköğretim deneyimlerinde sosyal ve kültürel sermayenin rolünü incelemektir. Araştırmada öncelikle, öğrencilerin sahip oldukları sermaye ile akademik başarıları arasındaki ilişki, kurumsal aktörlerin bu başarı üzerindeki etkisi ve düşük ile yüksek sermayeye sahip öğrencilerin yükseköğretim deneyimleri ve beklentileri arasındaki farklılıklar ele alınmıştır. Ayrıca, başarılı ilk kuşak öğrencilerin güdülerinin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir.

Elde edilen bulgulara göre, ebeveynlerin eğitim geçmişi öğrencilerin yükseköğretim deneyimlerinde ve gelecek beklentilerinde önemli bir belirleyici unsur olarak öne çıkmaktadır. Eğitim düzeyi yüksek ebeveynler kurumsal aktör işlevi görürken, ilk kuşak öğrenciler açısından bu rol çoğunlukla akranlar, kardeşler, öğretmenler ve kurum tarafından üstlenilmektedir. Araştırmada sosyal sermayeden kaynaklanan eşitsizliklerin yaygın olarak dile getirildiği; bursların ve staj olanaklarının ise öğrencilerin sermayelerine önemli katkılar sağladığı görülmüştür. Son olarak, hedeflere ulaşma arzusu, azim ve finansal özgürlük, öğrencileri motive eden temel unsurlar olarak belirlenmiştir.

The purpose of the study was to investigate the role of social and cultural capital in first-generation students’ higher education experiences. First, the relationship between these students’ capital and their achievement, the role of institutional agents on their achievement and how students with low and high capital differ in their higher educational experiences and their aspirations were explored. Then, the motives of successful first-generation students were aimed to be examined. According to the results, parents’ educational background was quite important in students’ higher education experiences and their aspirations. While high-educated parents acted as institutional agents, first-generation students had their peers, siblings, teachers, and the institution as their agents. Inequalities due to social capital were mostly reported, and scholarships and internships contributed to those students’ capital. Lastly, achieving goals, perseverance, and financial freedom were the main reasons motivating these students.